Dag 03 - Walt Disney escapes from Alcatraz

29 augustus 2014 - San Francisco, California, Verenigde Staten

Vandaag weer lekker vroeg wakker met de spierpijn voelbaar in de kuitjes. De tour de Francisco hebben we na dag 1 maar opgegeven. Vandaag dan maar op pad met de benenwagen. De gps op de telefoons aan de praat gekregen, dat scheelt een hoop zoekwerk.

We starten de dag met wat jeugdsentiment door de bekende huisjes uit de serie Full House te bezoeken op Alamo Square. De gehele wijk om dit park bestaat uit schitterende huizen met vrolijke felle kleuren. Doet een beetje denken aan het Statenkwartier qua sfeer, maar 10X zo groot. Na de verplichte foto's op zoek naar de andere bekende huizen van films en tv.

"Heej zagen we die twee meisjes net ook al niet op Alamo Square?!" De  bekende huizentour volgen zij dus ook.  Het zijn 2 Amerikaanse en ze vragen waar we vandaan komen.  Nou wie ar frum Hulland hè!  Toevallig is 1 van de 2 dames half Dutch met de naam kloewster.  Na paar keer herhalen blijkt dit de uitspraak voor Klooster te zijn. Nou dan leggen wij maar uit wat haar naam in Dutch betekent. That is where The nonnetjes leven. Ja het was een zeer leerzame ochtend dames en heren haha.

The painted ladies         herkennen jullie dit huis?

Nu we smaak te pakken hebben dan ook maar langs het huis uit de film Mrs Doubtfire. Door het recente overlijden van Robin Williams zijn er veel teksten op de stoep te lezen. Mooi eerbetoon aan 1 van de beste komieken uit dit mooie land.

mrs doubtfireR.I.P. Robin Williams

Het lopen door de stijle straten en de fietsrit van gisteren hebben er aardig ingehakt. Tijd om een taxi te nemen richting het Walt Disney Family Museum. Uiteraard treffen wij weer de enige taxichauffeur die de weg niet kent en met een niet verstaanbaar Afrikaans accent vraagt of wij misschien de gps maar kunnen aanzetten. No problem maar die tip can u write on your belly!!

Het museum is een prachtig eerbetoon aan ,de held van Cher, Walt Disney. We zijn zeker meer dan 2 uur zoet geweest met de geschiedenis over deze man en het ontstaan van de animatiefilms, de karakters, stripboeken, merchandise en uiteraard de pretparken. Van tekenpotloden van Walt tot aan de echte gouden oscarbeeldjes, alles is hier uitgestald. We zijn beiden niet zo van de musea maar we hebben ons hier echt goed vermaakt.

Veel beeldmateriaal van de meester zelfOriginele oscarsWalt Disney family museum

Nu wacht de volgende bezienswaardigheid van deze dag: Alcatraz. De tours zijn weken van tevoren uitverkocht dus blij dat we de tickets al hadden besteld. We moesten 30 minuten van tevoren aanwezig zijn. Doordat het museum op aardige afstand ligt van het vertrekpunt Alcatraz (pier 33) ligt moesten we haast maken.  We probeerden met de bus snel bij de pier te komen,  maar dit ging door de verkeersdrukte niet lukken volgens de chauffeur. Dan maar een taxi. Deze Indiaanse taxichauffeur was wel behulpzaam en ging als een speer door het drukke verkeer. Hij legde uit dat door Labordayweekend de wegen zo vol waren. Laborday is volgens de taxichauffeur een eerbetoon vanuit het Amerikaanse volk voor de arbeidersklasse. Er wordt in SF helaas niet veel speciaals gedaan aan deze dag.

Alcatraz is echt het hoogtepunt van een bezoek aan SF. Alles is nog intact op het eiland en door de geweldige audiotour met de uitleg van oud bewakers en oud gevangenen komt de gevangenis echt tot leven. De geluiden van dichtslaande gevangenisdeuren, schoten, rellen, uitbraakalarmen zorgen ervoor dat je alles meebeleeft en alle ruimtes tot leven komen. Ook de skyline van de stad en aan de rechterkant de Golden Gate bridge zorgen voor onvergetelijke plaatjes. Verder hadden we bij hoge uitzondering toegang tot het ziekenhuis en zat er een oud gevangene zijn boek te signeren. Nu snel naar het vasteland voor het diner.

gecellieEscape from AlcatrazGedrag en niet de misdaad bepaalde plaatsing in Alcatraz

Vandaag hadden we trek in een snelle hap. Fast food,  op iedere hoek van de straat zou je denken. Nou niet in SF. We zijn met de tram naar het centrum tussen 4th en 5th street gereden. Wij vanaf Union Square lopend op zoek naar een bekende vreetschuur. Bleek lastiger dan verwacht. We kwamen steeds verder van het centrum en dan verandert de sfeer snel qua straatbeeld. Cher werd zelf een beetje angstig van de vele junkies en zwervers om ons heen. Snel terug naar Marketstreet om de tram te pakken. Het leek wel of we door het nieuwe seizoen van The walking dead liepen, want in deze straten tussen 6st en 8th zagen we enkel crackjunkies. Het blijft raar om te zien dat in een stad waar de ene na de andere dikke auto voorbij rijdt, zoveel armoede en verslaving is. Gelukkig kwamen we na 10 minuten weer veilig aan in het centrum.

Na deze toch wat vreemde ervaring wilden we maar wat eten in de buurt van het hotel. De Mexicaan had een wachttijd van 25 minuten. Dan bestellen we maar wat op de kamer. Het meisje van het hotel had een tip voor ons: De Chicago panpizza.  Helaas 1 uur en drie kwartier wachttijd bleek toen ze besteld had. Het wachten werd beloond met een pizza van minimaal 5 kg en doorsnede van14 inch met hele gehaktballen en uien erin. Amerikanen te zwaar Hoe komt t toch. ... buuuuurp! Welterusten ;)

Pizza Amerikaanse style

Morgen verlaten we deze mooie stad en gaan we de huurauto oppikken op het vliegveld. Dan begint de mooie rit over de Highway 1, een van de mooiste autowegen ter wereld richting het stadje Monterey. Booooorn 2 beeee wiiiiild!!

1. Salina:
    30 augustus 2014
    Echt heel gaaf!! Cher en ik hebben blijkbaar dezelfde interesses dus leuk om alle foto's te zien. Full house komt trouwens terug met dezelfde cast :)
  2. Marco:
    30 augustus 2014
    Leuke foto's van het huis van full house en mrs doubtfire! En die tekst over alcatraz..... prachtig. En dat " pizzatje" ziet er goed uit.......calorietjes.............x
  3. Melis:
    30 augustus 2014
    Schwess en dan, leuk verhaal weer! Alcatraz ziet er indrukwekkend uit. wil ooit ook echt een keer die kant op. geniet van de roadtrip. Dikke kus. (wij gaan nu weer op weg naar NL :( love you xx
  4. Denies:
    30 augustus 2014
    He Cher en dan, onwijs leuk om elke keer te lezen! Leuk geschreven en die huizen van full house (was groot fan van rebecca ...) te zien. Maar alcatraz ook erg gaaf, staat op mijn Bicker list. Heel veel plezier nog. Xx ook van de nies en demi natuurlijk
  5. P oom:
    30 augustus 2014
    Heerlijk geachreven weer C en D. We hangen aan jullie lippen... uuhm pen.
    Alcatraz vind ik het meest indrukwekkend.
    Veel plezier!!
  6. Cherrelle:
    30 augustus 2014
    Toppie.. dankjewel.. proberen het een beetje over laten komen hoe wij het beleven en volgens mij lukt dat wel. Foto's hebben we ook bijgevoegd, in de map San Fransisco.. volgens mij krijgen jullie daar geen melding van.. ff douchen en zo op pad naar het vliegveld om de auto op te halen! X
  7. Connie:
    31 augustus 2014
    Lieve schatten,
    Wat geniet ik van jullie reisverslagen. Zo ontzettend leuk om die huizen te zien van Full House en Mrs. Doubtfire. Ik kreeg gewoon tranen in mijn ogen zoveel herinneringen aan met mijn meisjes. En dan dat Alcatraz, Cherrel je moet echt die film kijken zeker nu je er echt geweest bent. Als je eenmaal daar terecht kwam kon je het zeker wel schudden brrrr Maar ja je kwam daar ook niet zomaar terecht, iig niet voor een snoepje pikken bij de Jamin hahaha.
    Zie alweer uit naar jullie volgende verslag. Neem af en toe wel een beetje rust want jullie moeten nog twee weken. Cherrel wat zielig weer je lip maar goed die kuur innemen en afmaken!!!!! Nou lieverds nog veel plezier en dikke kuzzzz van muttie.
    P.S. Een dikke lik en poot van Disnonia ( de freule)
  8. Petra:
    31 augustus 2014
    Echt super leuk om te lezen. Wat een belevenis en echt gaaf wat jullie allemaal zien. Xxx