Dag 16 & 17 - De tour du Parc National

12 september 2014 - Los Angeles, California, Verenigde Staten

Goedenavond iedereen,

C en D zijn veilig aangekomen in LA. De afgelopen 2 dagen weinig toegang tot internet gehad dus hierom nu pas het verslag.

Dag 16 begon door vroeg op te staan uit ons tentje in Camp Curry. We gaan Yosemite Valley verkennen. De Vallei tussen de reusachtige bergtoppen van dit drukstbezochte National Park van California. C en D tussen de bergbeklimmers, nordic walking sticks en biologen. Het geitenwollensokkengehalte was zeer hoog te noemen. Wat een contrast.

Van deze donderdag een relaxed dagje gemaakt. Het was heerlijk weer en we moesten gewoon even opladen van alle drukke dagen. Danny was nog niet helemaal beter dus niet teveel doen. We zijn 1 van de gratis pendelbussen ingestapt, welke ieder kwartier ongeveer bij 1 van de 17 haltes stoppen. Je kan dus overal uitstappen en de bossen verkennen.

plaatje hè  plaatje hè 2  Natuur

We hebben 2 van de 3 (jawel!) easy wandelingen gemaakt. Op onze slippertjes is dat nog steeds alsof je met je bmx een tourrit maakt. Toch blijft het heerlijk om in de frisse buitenlucht rond te lopen in de vrijwel onaangetaste natuur hier. We hebben besloten om dit in NL ook maar vaker te gaan doen met de duinen naast de deur.

We hebben mooie foto's gemaakt en je voelt je per uur gewoon opknappen. Een goede keuze om hier twee dagen te blijven. We zijn naar het meer en de kleinere waterval gelopen. Door de zomer is het water vrijwel geheel verdwenen. Deze zal na de winter weer volledig terugkeren als de besneeuwde bergtoppen gaan smelten. Het  maakte de plaatjes niet minder mooi.

waterval droog ivm zomer

Tussendoor nog wat rondgehangen bij Yosemite Lodge om ons reisverslag van de dag ervoor af te maken en wat te eten.

Terug naar Camp Curry aan het einde van de middag. Gaan op de veranda zitten in de schommelstoelen van de gastenlodge. Bestellen een biertje en cocktailtje heerlijk bijkomen zo met uitzicht op de bergen. Vogels en eekhoorntjes om je heen, 30 graden. Er mist alleen nog wat te eten. Verse pizza dan maar, welke 10 meter verder wordt gebakken. We schenken onze cola's nog wat bij met de overblijfselen malibu uit Vegas en kakken dan wel een beetje in. Douchen en het mandje in .

Bijkomen na het wandelen

Gaaaaaaap! Heerlijk geslapen en dag 17 begint.

Doornroosjuh

Vandaag gaan we naar het mooiste uitkijkpunt van Yosemite Park: Glacier Point. We zijn vroeg opgestaan. Snel ontbijten na het douchen en hup de auto in. We klimmen langzaam via bochtige wegen naar boven naar de toppen van dit park. Na een uur komen we wederom uit op een adembenemend uitzicht.  Het houdt gewoon niet op. Vanuit Glacier Point zie je het dal waar we gisteren  nog doorheen zijn gelopen. De brand in het andere deel van het park is hier ook goed te ruiken. We weten niet zeker of de mist die er rond de bergtoppen hangt nu nevel is of lichte rook. Het geeft de foto's wel een extra touch.

Glacier Point bord  Glacier Point samen  Acrobaatje

Top of the world C  Top of the world D

Na dit punt zijn we gereden naar Mariposa Grove, het zuidelijkste deel van Yosemite. Dit deel van het park staat bekend om zijn reuze bomen en ook hier weer, mooie wandelroutes. Wij zijn niet verder geweest dan de Grizzly Giant. Deze reuze sequoia behoort tot 1 van de grootste sequoia's ter wereld. Uiteraard een bekende toeristische attractie.

1m86 tov 64m

Onderweg naar de Grizzly Giant kwamen we nog meer moois tegen, zoals deze omgevallen reuzeboom, de Fallen Monarch.

Nietig...

We hebben nog een lange rit voor de boeg naar Sequoia National Parc. Even doorrijden want de dag gaat snel. Eerst nog een maccie scoren in Oakhurst. Wat we niet wisten, is dat de rit naar Sequoia NP vooral het laatste gedeelte killing zou worden. Eerste gedeelte was goed door te rijden en erg mooi.  Weer een hele andere kant van California kregen we te zien. Veel boerderijen en prairies. Ook weer net een film.

Prairies

Hierna begonnen we (weer) de bergen in  te rijden richting de ingang van het Sequoia NP. We hadden niet verwacht dat dit zo'n steile klim zou worden, de scherpe haarspeldbochten niet te vergeten. Op sommige stukken mocht je maar 10 mph. Zo komen we er natuurlijk nooit; ). Tegen de tijd dat we aankwamen, ging de zon al wat onder. We moesten ook precies dezelfde weg weer terug. C raakte al in paniek bij de gedachte dat dit in het donker moest zonder verlichting op de weg.

Ingang sequoia

Het mooie van het hele verhaal is dat we eigenlijk maar voor 1 boom naar dit park reden en dat is de General Sherman Tree. De boom met het grootste volume op aarde. De boom zou 2200 jaar oud zijn en is 84 meter hoog. Auto eindelijk parkeren en natuurlijk nog een stukje lopen naar de boom. Lopen hadden  we nog niet gedaan ;). De weg er naar toe was het gelukkig wel waard.

Grootste levend wezen op aarde  Top van de grootste boom

Tegen de tijd dat we weer beneden aankwamen na de enge rit werd het donker. Gelukkig net op tijd. Ipv in de buurt een slaapplaats te zoeken (deze hadden we nog niet), besloten  wij nog even door te rijden naar LA. Een rit van ongeveer 400 km. Dat zijn we in ieder geval de hele zaterdag alvast in LA. Even een stop in Bakersfield om te eten (Panda Express), plassen, roken en uiteraard een hotel te zoeken voor de laatste 2 nachten. Het werd de Wingate, bij LAX airport. Morgen laatste dagje hier met op de planning de fietstocht van Santa Monica naar Venice Beach, wat we vorige keer over moesten slaan. We zitten gelukkig in de buurt,  dat auto rijden hebben we nu wel even gezien. Het is inmiddels 03.26,  tijd om de luikjes dicht te doen. Fijne zaterdag iedereen en tot morgen !

X van ons

P.s.  Jullie berichten lezen is zo leuk, dus nog even  sturen allemaal :)

1. P oom:
    13 september 2014
    Heel indrukwekkend weer luitjes....Ik heb door jullie verhalen gewoon een andere kijk op Amerika(nen) gekregen. Lijkt me inderdaad dat je het gevoel hebt dat je constant in een film figureerd. echt geweldig.

xx
  2. Kelly:
    13 september 2014
    Wow door jullie verhalen te lezen lijkt t alsof je er zelf ook even bent hihi.. Te leuk!! Het gaat echt hard! En jullie hebben zo ongelovelijk veel al gezien. In rijswijk is nu het strandwalfestival.. X en heeel veel plezier nog..
  3. P oom:
    13 september 2014
    shit... en figureerd is met een t op het eind.
  4. Connie:
    13 september 2014
    Lieve schatten wat een verhaal weer. Krijg het al helemaal benauwd als ik lees over die tocht door de haarspeldbochten. Als je dit van te voren geweten had C had je er nog wel een nachtje over geslapen....... je kijkt op tv of ziet foto's maar nooit geweten dat Amerika echt zo mooi is. Wat een uitgestrekt gebied met zoveel natuurschoon. Hoop dat D een beetje opgeknapt is maar als ik het zo lees gaat het gelukkig de goede kant op met hem. Nou lieverds geniet nog en op paar het volgende avontuur en verslag. Dikke kuzzzz xxxxx
  5. Jasmina:
    13 september 2014
    Even snel een berichtje vanuit Rotterdam. Om 16:00 vertrekken wij weer naar A Coruna Spain. Het ziet er waanzinnig mooi uit. Wanneer komen jullie terug? Dikke knuffel en doe voorzichtig! Xxx
  6. Jessica Brinks:
    13 september 2014
    Wow! Wat een mooie foto's! Echt prachtig! En leuke verhalen!! Geniet nog lekker even!!! Xx
  7. Esmee:
    13 september 2014
    Wow!!! Ziet er echt allemaal erg mooi uit! Klinkt suoer daar!nog even genieten daar! Hebben jullie nog wel een beetje rust ook daar? Hihi..... Wanneer komen jullie nou terug?? Xxx
  8. Berna:
    14 september 2014
    wederom mooie fotos!super mooi daar!blijf genieten!
  9. Petra:
    14 september 2014
    Jeetje wat mooi daar zeg. Heerlijk om daar te wandelen in zo n mooie natuur. Wel pittige weg naar die boom...zal ook in mijn broek schijten. En denk dat jullie thuis geen pizza s meer eten. Nou nog ff genieten. Xxx
  10. Wendy Valkenburgh:
    15 september 2014
    Ziet er mooi uit daar! Nog veel plezier!