Home sweet home/Tips

21 september 2014 - Rijswijk, Nederland

Dag allemaal!

Hier ons laatste verslagje vanuit home sweet home Rijswijk.. Bijna een week terug in ons kleine kikkerlandje en we hebben heimwee!! Wat hebben we het mooi en leuk gehad en wat willen we nog een keer graag terug! Afgelopen week super druk gehad met wassen, strijken en niet te vergeten werken.. bahh!

Zondag 14 september vlogen we terug vanaf LAX Airport. Bij aankomst bij de gate bleek de vlucht vol te zitten en zouden wij, en een ander stelletje, blijven staan en niet mee mogen met de vlucht. Aangezien Air France aan het staken was waren alle vluchten vol en zag het er niet positief uit voor ons als ipb-ers. Shit zooi. Uiteindelijk kwam er een gezin van 4 niet opdagen en konden wij met z'n vieren alsnog mee op het allerlaatste moment. Wat een geluk!! Er bleef uiteindelijk alleen een vrouw staan die ook ipb was en die alleen meekon in de Business Class, ivm haar ziekte en omvang.Tijdens de start en landing zat ik (Cher) naast een KLM collega op de crewseat bij de nooduitgang en Danny op een passagiersstoel. Tijdens de vlucht mochten we met z'n tweeën gebruik maken van de achterste 2 crewseats. We zaten niet naast elkaar, zat nog een rij stoelen tussen, wel hadden we heel veel beenruimte. Deze crewseats zijn eigenlijk gewoon vliegtuigstoelen, we zaten prima. Alleen geen tv'tje. Nou... al hadden we op een houten plank moeten reizen.. geen probleem!

LAX Airport  KLM

Op de crewseat   Sleepy

Om ons reisverslag af te ronden ga ik hieronder nog een samenvatting typen met wat tips voor ons de volgende keer en misschien handig voor de mensen die meelezen. Iedereen bedankt voor de leuke en lieve reacties die jullie geplaatst hebben afgelopen weken, om precies te zijn, het zijn er 166 tot nu toe. Het is wat werk zo'n blog bijhouden, gaat best veel tijd inzitten, maar het is ons goed bevallen. Je kan nu altijd je mooie reis teruglezen en de thuisblijvers kunnen meegenieten. Ik zou het de volgende keer zo weer doen.

San Francisco kan je natuurlijk niet overslaan. Echt een gezellige, leuke stad. Wij hadden geen huurauto in de dagen dat wij er waren en dat was goed. Overal in de stad is het betaald parkeren en ook niet fijn parkeren op de super steile heuveltjes. Bovendien is alles makkelijk te bereiken met het openbaar vervoer, te voet en de fiets ;). Wel heel veel zwervers en junks, probeer wel in de toeristische buurten te blijven. Alcatraz is super gaaf! Boek wel je kaartjes ruim van te voren, snel uitverkocht!

Auto opgehaald op het vliegveld, omdat daar normaal gesproken veel meer keus is dan in de kleinere filialen. In Californië is er al automatisch 1 extra bestuurder meeverzekerd, breidt je pakket niet uit hierom.

Highway 1 ook echt een must! Vooral het stuk bij de Big Sur is prachtig. Onderweg hebben wij geslapen in Monterey en Santa Barbara. Allebei leuke tussenstops. In Monterey hebben wij de 17 Mile Drive gereden. Leuk om te zien, maar niet noodzakelijk, aangezien de Highway 1 veel indrukwekkender is.

Hierna naar LA. Wij hebben besloten om aan de kust te slapen. Zo zie je ook nog wat van de mooie stranden en naar de bezienswaardigheden in LA rij je toch wel. Als je in de stad zelf zit, weet ik niet of je zo snel rijdt naar het strand. Ook een hotel bij de luchthaven LAX is prima. Vanaf hier zit je ook centraal ten opzichte van alle highlights. Zoek van te voren alle juiste adressen van de bezienswaardigheden in LA. Ik had dit niet goed genoeg gedaan en waren wel steeds wat tijd kwijt aan het zoeken van de adressen. Maak dan gelijk een planning wat je wilt zien en wat op de route is. LA is namelijk GROOT!! Je bent zo 45 minuten verder. Verwacht dus niet dat alles bij elkaar ligt. Je hebt 100% zeker weten een auto nodig. De VIP tour bij Warner Bros. is ook een aanrader.

Toen 2 dagen Disney en slapen in Anaheim.. Ik als Disney fan kon natuurlijk geen park overslaan. Ben je al eerder in Parijs of Orlando geweest, sla dan het Disneyland park zelf wel over (met het kasteel). Hier staan dezelfde bekende attracties, met uitzondering van een paar die niet bekend zijn. California Adventure is echt een top park! Zeker een aanrader met attracties die bij ons in Europa niet bekend zijn. Als je er bent, sla dan zeker niet de eindshow over: World of Colors. Hier moet je wel een fastpass voor halen in de ochtend. Kijk of je hotel eventueel een gratis shuttlebus service heeft naar de ingang van het park, parkeren is 17 dollar per dag. Maak anders gebruik van de ART bus, deze is wel tegen betaling.

Las Vegas is leuk! Je kan hier zoveel doen, maar ook is het al leuk om rond te lopen en alle hotels te bezichtigen. Ze liggen allemaal op de Strip, naast elkaar en tegenover elkaar. Vergis je niet in de grootte van alles. Je bent zo 20 minuten verder als je "even"naar een ander hotel wilt lopen. Oud Vegas niet gezien helaas, maar dit schijnt ook erg leuk te zijn.Op de Strip staan overal tentjes waar je showtickets tegen goedkoper tarief kan kopen. Haal ze dus niet alvast in Nederland. Wij hebben helaas geen show gezien, je komt echt tijd tekort!

In Grand Canyon hebben wij bij Papillon een heikopter vlucht gedaan vanaf GC Airport. Erg duur (bij ons dan niet), maar zeker de moeite waard. Vanuit de lucht zie je pas hoe groot de Canyon is. Probeer een kamer te boeken in Tusayan, stadje vlakbij de zuidingang van de GC. Zo kan je mooi een zonsondergang en zonsopkomst zien en hoef je niet zo lang te rijden naar of vanaf je hotelkamer. Vanaf LV is het ongeveer 4,5 uur rijden naar GC.

Vanaf LV vroeg vertrokken naar Death Valley. Je komt best snel aan bij de ingang van het park. Wij hebben ervoor gekozen om de weg te volgen naar onze volgende stopplaats Mammoth Lakes. We zijn dus eigenlijk alleen maar door het park heengereden. Wil je bijvoorbeeld Badwater zien, dan moet je weer een andere afslag nemen om het te bezichtigen en dan dezelfde weg weer terug. Wij hadden hier niet zoveel zin, hebben nu ook een goede indruk gekregen van het park.

Mammoth Lakes is een leuke tussenstop naar Yosemite toe. In de winter een mooi ski dorpje en die sfeer hangt er ook. Bekijk de omgeving van dit plaatsje ook. Zo mooi! Je kan ook met een skilift naar boven en dan genieten van het uitzicht, hebben wij niet gedaan, maar goede verhalen over gehoord. In de buurt van Mammoth Lakes leven ook veel zwarte beren, helaas niet gezien.

Via Mammoth Lakes zijn wij Yosemite binnen gereden via de Tioga Pass. Kijk van te voren of deze weg open is en zo ja: doen! Prachtige weg en je krijgt meteen een goede indruk van Yosemite park. Trek hier zeker een halve dag voor uit. Al is de weg niet zo lang, je mag overal niet zo hard rijden en stopt veel om foto's te maken. Wij zijn vanaf hier gereden naar Yosemite Valley en hebben hier geslapen in Curry Village in een tent. Erg basic, maar leuk om mee te maken. Ik had verwacht dat je vanaf Curry Village overal makkelijk naar toe kan en dan alles bezichtigen van het hele park, maar dat is niet zo. Er rijdt een shuttle bus die je naar mooie plekjes brengt in de vallei, niet naar de mooie plekken in het gehele park. Ook hier vergis je je weer in de grote afstanden. Als je verder niet houdt van wandelen zou ik persoonlijk maar 1 nacht blijven in Curry Village en dan de volgende ochtend verder rijden naar de volgende bestemming. Glacier Point is heel erg mooi en in Mariposa Grove staan de grote bomen. Om de laatste 2 te bezichtigen heb je ook al bijna een dag voor nodig qua tijd.

Wij zijn na het bezichtigen van Mariposa Grove doorgereden naar het Sequoia NP. De gps geeft niet zoveel kilometers aan, maar vergis je je hier niet in! Het laatste gedeelte van de route is erg lang en je mag hier niet hard rijden. Sequoia NP ligt helemaal bovenin de bergen, smalle bergweggetjes. Mooi park, maar ik zou m overslaan als je Mariposa Grove al gezien hebt. Wel staat de General Sherman in Sequoia NP, die maakt toch wel weer heel veel indruk, beetje dubbel.

Het zou mooi zijn als je de laatste dagen van je rondreis af kan sluiten met een paar dagen strand om bij te komen. Wij hadden helaas maar 1 volle dag en toen moesten we weer naar huis. Van de stranden die wij gezien hebben, was Santa Monica onze favoriet. Mooi strand, hoge golven en mooie winkelgebieden met leuke eettentjes (3th Street Promenade). En die Pier uiteraard heel leuk. Fietsen huren en rijden naar Venice Beach is echt een aanrader! Je kijkt je ogen uit. Als je de Pier afloopt, heb je aan je linkerhand Mc Donalds en Subway en dan zit ie een stukje verder op een hoek links. Geen fiets huren op de Pier bij Blazing Saddles, duurder en je moet je creditcard en id achterlaten. Onzin!

Verder nog wat tips:

- Neem een omzetter mee voor de stroom, maar houdt er rekening mee dat bijvoorbeeld je eigen föhn(borstel) het dan maar met halve power doet. Komt dan erg weinig lucht uit. Stijltang is beter. Voor mij erg van belang ;).

- Neem altijd een gps mee, kaart en borden volgen is bijna niet te doen in alle grote steden. De gps kan na het invullen van de route soms een hele lange duur aangeven. Hier klopt vaak niets van. Laat je hierdoor dus niet afschrikken. Je kan zo een paar uur inhalen.

- Zorg ervoor dat je altijd genoeg benzine in je auto hebt! Er zijn soms stukken, vooral in de buurt van de National Parken, waar je soms kilometers lang geen benzinestation tegenkomt. In de parken zelf kan je dan wel tanken, het is dan wel een stuk duurder.

- Boek sommige hotels al van te voren, aangezien er vaak al veel vol zit. Vooral de National Parken, San Fransisco en populaire tussenstops. Houd internet een beetje in de gaten hoe vol het loopt en of de prijzen omhoog gaan. Ligt denk ik ook wel aan de periode dat je gaat. Wij gingen in een drukke periode. Er zal altijd onderweg nog wel wat te boeken zijn (motels etc.), maar het is aan jezelf of je zin hebt om te zoeken onderweg. Wij houden daar niet zo van.

- Je kan een National Park pas kopen voor 80 dollar, dit betaal je dan eenmalig en zo hoef je dan niet bij ieder park opnieuw entree te betalen. Meestal haal je dit geld er zo uit. Wel jammer dat je je pas niet overal hoefde te laten zien.

Onze hotels waar we verbleven:

* San Francisco: Hayes Valley Inn
* Las Vegas: New York New York
* Mammoth Lakes: Sierra Lodge
* Yosemite: Curry Village
* LAX Airport: Wingate by Wyndham LAX

Als laatste... we hebben in totaal 2614 km gereden.. Nice to know :)

Dag allemaal!!

Liefs,

D&C xxx

1. Marco:
    21 september 2014
    Het was super om jullie reisverslagen te lezen! Super mooie reis aan de foto's te zien. En heel leuk de foto's tussen de verhalen door. Ik heb genoten van de verslagen d en c!!!!!!! Ik denk jullie ook!!
  2. Agnes:
    21 september 2014
    Heel erg leuk om jullie verhalen te lezen! X
  3. Kelly:
    21 september 2014
    Thnx voor de superleuke verhalen, leest heerlijk! Te grappig ook! Snap dat jullie het liefst morgen weer gaan. Gelukkig kwamen jullie toch nog mee met de vlucht. Kan niet wachten op jullie volgende verhalen
  4. Berna:
    21 september 2014
    bedankt voor jullie verhalen!ik heb er van genoten!xx
  5. Connie:
    21 september 2014
    Super gaaf schatten snel afspreken voor het kijken van alle foto's en filmpjes xx
  6. Wendy Valkenburgh:
    22 september 2014
    Het was heel erg leuk om zo met jullie mee te kijken! Lijkt me een geslaagde reis om op terug te kijken. xxx